Cv opstellen

Een cv bevat informatie over jezelf, je opleidingen, werkervaring en interesses waardoor anderen snel een beeld krijgen van jou en je werkervaringen.

Pas je cv aan op de functie waarop je gaat solliciteren. Een cv is bedoeld om snel te lezen, houd deze dus zo kort mogelijk. Uitgebreide informatie kun je kwijt in je sollicitatiebrief of kun je toelichten tijdens een sollicitatiegesprek.

OPBOUW VAN EEN CV

Er zijn geen vaste regels voor het opstellen van een cv. Maar er bestaat wel een standaard opbouw van een cv die de volgende onderdelen bevat:

  • Persoonlijke gegevens: naam, adres, telefoon, email, geboortedatum en - plaats, burgelijke staat en nationaliteit.
  • Opleiding en cursussen: Hier vermeld je welke opleidingen / cursussen je hebt gevolg en of je een diploma hebt behaald. 
  • Werkervaring: begin met de meest recente baan. Hier kunt u ook vrijwilligerswerk, stages en vakantiebanen vermelden. Noem steeds begin- en eindata. 
  • Vaardigheden: Benoem vaardigheden die goed van pas kunnen komen bij de functie waarop je solliciteert. Bijvoorbeeld beheersing van computerprogramma's en welke vreemde talen je spreekt
  • Hobby's en sport: Hier beschrijf je hoe je jouw vrije tijd besteedt. Zo laat je zien waarin je geïnteresseerd bent.


OPVALLEN

Laat vooral je cv opvallen tussen alle andere cv's. De opmaak, uitstraling en kleurgebruik kunnen net dat ene verschil maken.